Thursday, April 11, 2013

Janji Manifesto: Siapa yang yang membela rakyat?

(Ibnul Munzir)

Antara dua manifesto ini, mana satu yang anda pilih? Manifesto mana yang lebih jelas dan tidak berbelit dan bermain kata-kata?

Mereka yang membela rakyat, sudah tentu ikhlas dan tidak takut untuk memberi janji dengan jelas. Contoh di sini, manifesto PR, dalam tempoh 5 tahun, sukai eksais akan terhapus. Target jualan kereta serendah RM25,000 sebuah.

Apa pula janji BN? Tiada yang dapat difahami. Menyemak semula itu bila akan dilakukan? 100 tahun lagi? Apa yang nak disemak? Cukai eksais ke? Cukai jualan ke? Afta ke? Kononnya dulu bila Afta dihapuskan, harga kereta import akan turun. Rakyat menunggu bagaikan menanti durian yang tak gugur. Sanggup menangguhkan belian kereta kerana nak merasa kereta impot. Tapi bila Afta dihapuskan, apa sudah jadi? Kerajaan BN telah menaikkan cukai eksais dan cukai jualan sehingga kereta impot tak pernah turun harga. Janji apa itu? Ya... janji juga. Tapi apa yang dijanji? Menghapuskan Afta. Apakah sudah dihapuskan? Ya sudah. Apakah harga kereta impot turun? Tidak. Sebab apa tak turun, sebab tidak janji menurunkan harga kereta. Inilah contoh permainan kata-kata. Sebab apa BN buat macam ni? Sebab mereka sebenarnya tidak ikhlas menolong rakyat. Mereka hanya menabur janji. Bagi rakyat yang cerdik, mereka akan ingat ini. Ingat juga penipuan-penipuan dan kezaliman yang lain...

Ini kalilah.... ayuh saudara-saudaraku, telah lebih 50 tahun kita ditipu. Bertukar pemimpin BN semakin teruk kita ditipu. Memberi mandat kepada BN, seolah-olah mengizinkan mereka untuk mengaut khazanah negara secara kolar putih bagi kroni-kroni mereka. Kita sama-sama berkempen, tetapi apabila saudara mendengar, membaca, melihat kempen BN, lihat saja. Jangan masukkan ke dalam hati. Itu hanyalah gula-gula untuk terus menipu lagi.... Takkanlah kalian sanggup tertipu lagi?

Undilah PR, selamatkan Malaysia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...