Saturday, April 27, 2013

Undi PR bermakna menentang kerajaan dan pengkhianat?

(Ibnul Munzir)

Saya ingat kepercayaan dan pemikiran seperti ini sudah tiada. Rupa-rupanya ia masih ada dan berakar di kalangan umat Melayu bangsaku. Ironinya mereka yang masih berpegang kuat dengan kepercayaan karut dan mazhab sesat ini adalah di kalangan golongan pertengahan dan terpelajar.

Apa kena mengena mengundi dengan menentang kerajaan? Ia dua entiti yang berbeza. Kerajaan dengan erti yang mudah ialah wilayah sesebuah pemerintahan. Kalau contoh Malaysia, kerajaan Malaysia ialah wilayah pemerintahan yang dibatasi oleh sempadan geografi Malaysia itu sendiri. Pernahkan pilihanraya dijalankan antara Parti Pakatan Rakyat (PR) dan Parti Kerajaan Malaysia? Tidak pernah. Jadi di mana rasionalnya bila mengundi PAS atau PR itu boleh dikatakan melawan kerajaan? Dalam pilihanraya yang diadakan, parti yang bertanding adalah Pakatan Rakyat (PR) melawan Barisan Nasional (BN). Bukan PR melawan Kerajaan Malaysia!


Apabila sesebuah kerajaan seperti Malaysia ini membubarkan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN), itu bererti pentadbir kerajaan sudah tidak ada lagi. Gelaran YB tidak ada lagi sebab semua jawatan politik seperti PM, TPM, Menteri Besar, Menteri-Menteri dan lain-lain akan terlucut dengan sendiri. Pilihanraya perlu diadakan untuk melantik kerajaan baru. sebenarnya bukan melantik kerajaan, tetapi melantik PENTADBIR kerajaan. Pengundian perlu dijalankan dalam tempoh 60 hari.

Kesalahan kita dalam memahami konteks ini ialah apabila lebih 50 tahun dimomokkan apabila BN menang pilihanraya, maka kerajaan yang ditubuhkan itu adalah Kerajaan BN. Bila telah sebati dengan pendapat ini, maka sebab itulah pemimpin-pemimpin BN yang berakal pendek itu menyangka bahawa duit kerajaan Malaysia itu adalah miliknya. Mereka boleh mengagihkan sesuka hatinya. Mereka boleh menggunakan segala jentera dan kemudahan kerajaan seperti miliknya.

Begitu juga apabila PR menang pilihanraya. Kerajaan ini tetap Kerajaan Malaysia. Bukan Kerajaan PR. PR hanya diamanahkan mentadbir. Pegawai-pegawai kerajaan adalah pegawai kerajaan Malaysia, bukan kerajaan PR.

Kekeliruan seperti ini adalah merosakkan kerana dengan pendapat seperti ini akan menyebabkan penyelewengan, rasuah, kezaliman, salah guna kuasa oleh pemimpin-pemimpin kerajaan dibiarkan sedangkan ianya jelas dengan bukti-bukti. Kenapa dibiarkan? Kerana nak mengundi parti lain takut dikatakan menentang kerajaan. Akhirnya jadilah seperti apa yang telah terjadi. Ingat! Membiarkan pemimpin kerajaan melakukan kejahatan juga sebuah kejahatan kerana cepat ataupun lambat ia akan rosaklah negara dan generasi akan datang.

Justeru itu wahai bangsaku Melayu dan para pegawai kerajaan.... bebaskan minda anda dari ajaran sesat itu kerana anda berkhidmat dengan kerajaan Malaysia, bukan kerajaan BN. Oleh itu, tunaikan hak dan kewajipan anda untuk memilih parti yang akan membebaskan Malaysia dari kerosakan dan membawa negara kita ini ke arah kesejahteraan dan kemakmuran.

2 comments:

HJ MOHD MOKHYAR BIN HJ BAHARDIN said...

tuan
mohon bantuan bagaimana utk dptkn khidmat farmasis

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...